Реєстрація права власності на квартиру вторинного ринку – як уникнути помилок?

як зареєструвати право власності на стару квартиру Для реєстрації права власності на квартиру під час придбання житла необхідно попередньо підготувати відповідний пакет документів. Крім цього бажано знати деякі нюанси, що можуть ускладнити процедуру отримання права власності на житло. Які ж проблеми можуть виникати в людей при купівлі житла в Києві та інших містах України? Як уникнути неприємностей та складнощів під час оформлення документів на квартиру? Ці питання ми зараз будемо розглядати.

Як відбувається реєстрація права власності на житло?

Реєстрація права власності на нерухомість вторинного ринку при придбанні житла здійснюється новим власником у нотаріуса. Тут посвідчуються всі договори дарування, купівлі-продажу, успадкування та ін.

Якщо врахувати той факт, що при такій процедурі по суті змінюється лише власник нерухомості, який вноситься у Державний реєстр речових прав на нерухомість, інших документів під час реєстрації не вимагається. Але для того, щоб посвідчити необхідні договори про перехід права власності від старого власника до нового, нотаріус буде вимагати правовстановлюючі документи на квартиру або будинок. Крім цього треба мати документи, що засвідчують особу і технічну документацію на нерухомість. Перелік документів може бути й більшим. Тут можуть виникати різні нюанси, залежно від підстав набуття права власності. Якщо покупець перебуває у шлюбі, можливо знадобиться свідоцтво про шлюб та завірена нотаріусом згода дружини або чоловіка.

Ось приблизний перелік документів, які потрібні для реєстрації права власності на квартиру, що переходить від одного власника до іншого:

► паспорт нового власника та ІПН;
► підтвердження оплати довідки з Державного реєстру;
► підтвердження оплати арбітражного збору;
► техпаспорт на квартиру (будинок), якщо серед документів немає даних про технічні характеристики нерухомості;
документ про право власності продавця нерухомості, що віддає своє право новому власнику (це може бути договір міни, дарування, купівлі-продажу, свідоцтво про успадкування майна);

Крім всього цього, якщо купівля-продаж квартири здійснюється не особисто новим (старим) власником, потрібно буде довіреність на право виконання такої процедури з майном.

Ймовірні ризики під час оформлення права власності на квартиру

Якщо нотаріус повністю перевірить нерухомість по чинних реєстрах (чи є право третьої особи на квартиру, чи немає обтяжень і т.п.), покупець практично нічим не ризикує. Ризик може виникнути у випадку несвоєчасного внесення інформації про обтяження у Держреєстр прав на нерухомість.

Досить часто зустрічаються випадки, коли новий власник квартири приховує факт реєстрації у ній родичів попереднього власника, а також часто бувають спроби уникнути сплати заборгованості за газ, водопостачання та інших комунальних платежів, що залишилася від попереднього господаря. Приховані ризики є і в нерухомості, що продається на аукціонах та інших торгах.

Тому перед придбанням житла спочатку слід переконатися під час консультації у нотаріуса, що квартира внесена до Державного реєстру, в якому повинна бути інформація про всіх власників нерухомості, арешти майна, різного роду обмеження, наявність іпотеки, застави по кредиту і т.п. У випадку, коли квартира відсутня в Держреєстрі речових прав, необхідно спочатку її туди внести, звернувшись до державного реєстратора.

Щодо ризиків, які існують під час купівлі квартири на вторинному ринку, вони зазвичай стосуються судових позовів, ініціаторами яких можуть бути як нові власники житла, так і попередні господарі або навіть треті особи, що можуть заявити про порушення свого права власності на частку нерухомості. При таких претензіях можливе скасування чинності договору купівлі продажу квартири з витребуванням житла з незаконного володіння нового власника.

Максимальний ризик під час купівлі-продажу квартир виникає тоді, коли продавець, бажаючи суттєво зменшити податок з продажу, офіційно оголошує занижену ціну. При цьому новий власник квартири розраховується з ним готівкою, доплачуючи необхідну суму. Отже подати позов у суд можна лише за несплату суми, вказаної в договорі купівлі-продажу. Інша частина грошей сплачується під чесне слово.

Нововведення при реєстрації права власності на житло

Цього року відбулися серйозні зміни процедури реєстрації права власності на нерухомість. Внаслідок змін процедура оформлення документів та перевірки стала значно ефективнішою. Були створені електроні сервіси, що дозволяють користувачам отримувати і передавати дані до Держреєстру прав на нерухоме майно. Таким чином можна отримати інформацію про всі реєстраційні процедури. Було оновлено базу даних, що містить звіти про оцінку, включаючи модулі оцінки. Тобто звіт оцінювача тепер вже проходить перевірку на предмет відповідності закладеним індикативом.

Ще одна зміна процедури реєстрації права власності на квартиру або будинок стосується вартості послуг. Оскільки вона залежить від прожиткового мінімуму, який змінився на початку року, вартість оформлення документів на нерухомість теж зросла. Мінімальний розмір такого платежу становить 180 гривень при умові реєстрації власності на майно протягом п’яти робочих днів. Послуги нотаріуса потрібно оплачувати окремо. На сьогоднішній день у Києві вартість послуг нотаріуса по перевірці документів становить приблизно 2000 гривень.